google-ads-uitbesteden-1.jpg

Zoekmachine adverteren, ook wel bekend als SEM (search engine marketing), is een vorm van internetmarketing waarbij een webpagina op een vindbaardere plek bij de resultaten van een zoekopdracht in een zoekmachine komt te staan. Vaak worden deze webpagina’s op een van de eerste plekken van de lijst gezet. Op deze manier zal iemand die op het internet aan het zoeken is sneller desbetreffende webpagina zien en er vervolgens op klikken.

De opkomst van SEM

Sind het einde van de jaren ‘90 is het aantal websites sterk gestegen. Tussen al die websites wordt het steeds moeilijker om jouw eigen website terug te vinden. Daarom zijn zoekmachines zoals Google en Bing opgericht. Deze websites laten je zoeken naar een bepaalde term en als deze term ook op een bepaalde website te vinden is, laat de zoekmachine de link naar die website zien.

Bij een zoekopdracht zullen er veel verschillende zoekresultaten te zien zijn. Het is dus niet altijd zeker dat een internetgebruiker meteen op de juiste link klikt. Zoekmachines zagen hier een mogelijkheid om geld te verdienen. Ze boden andere websites namelijk steeds meer aan om op een zichtbaardere plek tussen de zoekresultaten gezet te worden tegen een bepaalde geldprijs. Zo zou een bouwmarkt een advertentie kunnen laten plaatsen die tevoorschijn komt bij een zoekopdracht naar bouwproducten. Een Google Ads specialist weet de advertentie zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Overweeg daarom om advies in te winnen bij een bureau.

Een voorbeeld van zoekmachine adverteren

Als je ook maar iets opzoekt op bijvoorbeeld Google, dan zul je waarschijnlijk als eerste resultaat een advertentie zien. De inhoud van deze advertentie is gerelateerd aan jouw zoekopdracht. Stel dat je naar een bepaald product zoekt, dan zal het eerste resultaat vrijwel altijd een advertentie zijn van een bedrijf dat dat specifieke product, of iets wat er redelijk veel op lijkt, verkoopt. dus door zoekmachine adverteren zal én de internetgebruiker erg blij zijn met het vinden van zijn zoekopdracht, én de website met de klant die op zijn website klikt, én de zoekmachine met het verdienen van geld.